...puro sanoi puli puli. Vuosi sitten aika samaan aikaan.

1271497433_img-d41d8cd98f00b204e9800998e
Ja ekat lesken lehdet nähty!!! (la 10.4)

Täydellistä pitkä kylmä talvi ja paljon lunta ja huhtikuussa kevät niin, että lumet on sulanut nopeasti ilman ällöllölllöö loskaa! Tykkään!


1271498613_img-d41d8cd98f00b204e9800998e
Taapeli talvikeppi ja kevätkeppi.

Me ollaan Taon kanssa tokoteltu ja agiliidelty, Tessun kanssa tokoiltu ja datattu yhdessä ja Taavin kanssa tokoiltu ja keskusteltu siitä saako kenkiä piilotella sohvaan. + tietenkin ulkoilt ja nautittu aurongonvalosta.
Eli ei mitään kovin ihmeellistä, mutta aika kivaa. Okei se ei oo ihan niin kivaa, kun aamulla on ajatellut olevansa ajoissa ja kenkiä ei löydy mistään ja lopulta ne on olohuoneen sohvaan piilotettuna ja kaivettuna. Siis pitäiskö itkee vai nauraa, mut taapeli ei oo tuhonnut kenkiä se on vaan kanniskellu niitä viiime aikoina eri paikkoihin. Nauru



Taon kanssa viime la oltiin pitkästä aikaa ohjatuissa agitreeneissä. Tehtiin ihan simppeliä hyppy, pussi, rengas, okserihyppy (tiukkakäännös) puomille, (sylkkäri) hyppy, keinu, hyppy. Ihan superyberhelppo, mutta mä olin silti niin ilonen, kun se onnistu! Keinulle jouduin sanomaan ekalla kerralla aika napakasti, ois varmaan(?) juossut muuten läpi, kun meni aika vauhdilla.
Lopussa kellotettiin puomin aika, jonka pitää puolen vuoden päästä olla puolet nopeampi. Siis mitä?! En mä vaan osaa treenata puomille lisää nopeutta, miten se tehdään. Joka tapauksessa Taolle kellotettiin 2,42s. :) 
Nyt mä tahdon ojankoon treenaamaan keppejä! Mul on hienot suunitelmat, ehkäpä kesän jälkeen Taolla alkais olla jo ihan ok kepit?
Kesällä terveystarkastukset ja 2011 kisoihin ? Hihee meidän agility motivaatio on palannut!

1271501563_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Taon tokoiluissa ei mitään erityistä. Ollaan oltu aika tylsiä. Seuraamisessa ollaan otettu nyt paljon peruuttamista, peruuttaen käännöksiä, seuraamaan tulemista kun mä peruutan jne. Yritetään hakea, nyt varmaa paikkaa. Oltiin Hannan ja Salli-villakoiran kanssa kentällä lenkillä ja vähän tokoilemassa. Pyysin Hannaa ottamaan vähän seuraamista Taon kanssa. Ne teki hienosti! Ja mulle tuli niiin hyvä fiilis kun näin Taon tekemässä töitä jonkun muun kanssa. Hitsit sehän osaa?! :o

Eilisen ohjatuissa tokoissa ei mitään ihmeempiä sielläkään. Jotain liikeestä pysähdyksiä ja pikkasen kaukoja ja temppuilua. Lisäksi hyviä vinkkejä merkin opetteluun, mutta me ei haluttu tehdä vielä merkkiä, kun Tao hakee aika vahvasti ruudulakin tötsien luokse ja merkki tulee vasta evl:ssä (ja sinne on piiitkä matka). Eli ensin ruutu super varmaksi ja sitten aloitetaan merkin treenaaminen.

1271501714_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Lisäksi meillä on Taon kanssa tällä hetkellä pahemman luokan turkkikriisi. Petexpo on ensviikonloppuna ja Tao on ihan järkyttävän näkönen.
Herra pikku Tee päätti pyöriä kieriä takiaispuskassa ja lopputuloksen voi arvata. Mulla ei ollut kärsivällisyyttä alkaa takiaspuskalta näyttävää koiraa alkaa selvittämään, varsinkin kun Tao mielestä se oli ihan kamalaa kun yritin ottaa pahimpia irti.
Valitettavasti Tao+takiaiset+minä+sakset = ei hyvä. Tao näyttää joltain mummokoiralta jolla on joku kauhee tauti tai jotain? Mä en kehtaa mennä sen kanssa MINNEKKÄÄN! Kuka vaan joka on nähnyt sen tietää mitä mä tarkotan kun sanon, että tällä hetkellä Tao näyttää aika kaameelta. :D
Vaihtoehdot
1. Me mennään petexpon esitykseen jonkinmoinen takki päällä.
2. Mä ostan furminatorin tapasen ja yritän jos sillä sais Taosta koiran näkösen?
3. Taolta koko turkki ajeltais pois? Siis häntää sais jäädä karvat ja päähän (+leikeltyyn kaulukseen??) 
4. Ehdotuksia?

Mulla ei ole kuvia Taon turkista, (en kehtaa varmaan ees julkasta, vaikka ois :D). Onneksi sisäinen kauneus on 110% täydellistä.<3 Harmi ettei se näy kuvissa. :D

1271502341_img-d41d8cd98f00b204e9800998e
shelttirallia

1271502459_img-d41d8cd98f00b204e9800998e
Tao: Taavi irrrrti
Taavi: rrrrrrrrrrrrrrrrrrrmurrrrpäärrrrärärärärär mä sain kiinni

1271502616_img-d41d8cd98f00b204e9800998e
"pienen pojan elämää ei enempää ei vähempää"

Tessun kanssa ollaan sisätokoiltu. Ulkona se on taas niin hajujen maailmoissa, että korvat taisi mennä lumen mukana .. Mutta sisällä Tessu onkin ollu ihan super upee.
Koko sen seitsemänkiloinen olemus sädehtii, kun se tekee jonkun asian oikein hienosti!<3
Lisäksi Tessu on ottanut söpöksi tavaksi ulla mun kannettan viereen nukkumaan, kun oon koneella. Taohan tekee tota kanssa, mutta se on vaan ihan mun kyljessä kiinni tai nukkuu mun selän päällä.

1271503147_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Taavista on tullut taas sylimussu (aina kun sillä on aikaa;)). Se tykkää olla lähellä ja rapsuteltavana ja se on alkanut paljon paremmin myös ottamaan vastaan palkkana mun kehut tai rapsut. Lisäksi se haluu nukkua yöt ihan kiinni painautuneena mun jalkaan ja se jaksaa olla piiitkiä aikoja sylissä halittavana. <3 Mutta ei liikaa, eikä silloin jos tapahtuu jotain kivaa.. ;D

Nähtiin Taon ja Taavin kanssa jättärillä lenkillä kettu, niin eikös Taate singonnut sen perään. Ensimmäinen reaktio oli karjasta jotain vaan ja sitten huutaa taavia, kun karjasemalla sain sen pysähtymään, tieskuinka kauaksi se olisi muuten kerinnyt. hui :(
       Taavilla oli selkeesti kauhee ristiriita tulla mun luokse vai lähteä sinne minne kettu oli juuri mennyt. Mä en uskaltanut pitää mitään hengähdys taukoa kun huusin taavia mun luokse, kun se näytti just siltä että pienikin mahdollisuss unohtaa mut ja se häipyis. No tulihan se sitten hiiitaasti löntystäen ja taakse vilkuillen mun luokse. Palkkasin.
       Tämän jälkeen Taavi oli niin omissa ajatuksissaan, että kun kutsuin, niin se vaan jäi tuijottelemaan edelleen sinne minne kettu oli mennyt. Viskasin remmin sen jalkoihin tarkoituksena herätellä koira "hei haloo mitä sä kuvittelt mä olen täällä". Taavi hätkähti sen verran että se tais oikeesti ollut ihan omissa ajatuksissaan (:D) ja tuli hirveetä vauhtia mun luokse. En ottanut hihnaan, mutta kutsuin melkein heti uudestaan (tuli lujaa) iso palkka ja hihnaan.

Seuraavana päivänä Taavi kiinnitti huomion pelloilla johonkin belgiin joka leikki kaukana meistä. Mä olin ihan pöh, kun se tuli vasta kolmannella kutsulla. Pitää varmaan laittaa liina perään joksikin aikaa, jos se meinaa yrittää vielä kerrankin olla tulematta ekalla kutsulla. Onneksi saatin saman lenkin aikana 4 älyttömän hyvää koiraohitusta ja muuten kutsuin sitä kesken leikin sun muuta ja tuli lujaa. Ehkä hetkellistä haihattelua, mutta täytyy katsoa mihin suuntaan menee.

1271504764_img-d41d8cd98f00b204e9800998e
Taavi 8,5kk

Tokossa ollaan taavin kanssa tehty paikalla oloa ja seuraamista lelupalkalla. Mä en voi sanoa muutakuin VAU tosta koirasta. Sil on ihan mieletön työmoottori ja motivaatio. Se teekee täysillä!!

Mä olen aina ajatellut etten voi paikalla odottamisesta palkata muutakuin namilla, että lelu kumentaa liikaa ja koira ei tuu pysymään mitenkään, mutta Taavi on kumonnut tämänkin luulon multa.
Kun mä aloin palkata Taavia lentävällä lelulla taakse, paikalla makuun kesto, matka ja koiran oikeasti  paikalla oleminen muuttui ihan mielettömästi parempaan. Taavi tahtoo lelua niin paljon, että se makaa ihan rauhassa paikallaan. Luonnollisestikkin palkka ei tuu jos se yhtään liian korkeassa vireessa, ja se on hoksannut tosi hyvin, että lelu tulee vasta kun se on oikeesti rauhassa. Mä olen tosi yllättynyt (positiivisesti). Mun mielestä tää ei käy yhtään järkeen. :)

Seuraamisessa ollaan keskitytty nyt etenevään liikkeeseen ja vireeseeseen. Mä haen nyt melkein yli menevää innokkuutta, jota kautta kestoa. Taavi poikittaa jonkin verran välillä, mutta asenne on kohdallaan. Tarkkuus ja taito tulee kyllä, mutta jos asenne on päin metsää niin kuinka hieno seuraaminen tahansa ei vaan näytä mun silmään hyvältä jos koira on sillee "voi ****** miks mä teen tätä".
Nyt mä tarvitsisin videota meidän seuraamisesta, että näkisin kuin pahalta se oikeesti näyttää. :D

1271505457_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

1271505539_img-d41d8cd98f00b204e9800998e
Oho tonne kuvaan oli sattunu lentokone. :D

Me lähdetään nyt ulos, siellä on ihana kevät päivä!