Huonoimmat pisteet ikinä ja ihan paras fiilis. VOI0 141p Ei saatu nollaa pistettä!  Päivä oli helteinen kuuma ja olosuhteiden puolesta sellainen, että ei olisi pitänyt toimia. Toimi silti. Virheet ei olleetkaan laamailu virheitä, huippua! Mä tahdon uudestaan kokeeseen.  Tai siis syksyllä. =D

Paikalla makaaminen 10
Ei ongelmaa. Kuulemma oli pari kertaa vilkaissut jonnekin, mutta muuten maannut rauhassa.  Sivulle ja maahan täpäkästi ekoilla käskyillä. Ehkä ekaa kertaa ikinä menee kokeessa ekalla maahan ja ylös.

Kauko-ohjaus 9
i-s-m-s-i-m. Jätössä haisteli vähän vähäsen maata ja paluussa vilkuili sivulle. Muuten oikein hyvä. Tuomari sano että ryhmän parhaat kaukovaihdot. :))

Kokonaisvaikutus: 10

Hyppynouto 0
Täytyy harjotella isommalla kapulalla, kun ei me olla tehty vaan 150g hyppynoutoja ja pienin kapula mitä tuolla oli, oli paljon isompi. Varmaan 250g eli Tao kyl pystyy ihan hyvin tuomaan sen, mutta ensin täytyy vähän treenata. :) Heitin kapulan esteen yli ja Tao lähti hakemaan, mutta hasiteli kapula ja palasi lautakasan kautta mun lähelle. Sanoin uuden käskyn ja Tao haki kapulan reippaalla laukalla ja palautti laukalla, muttasykäs kapulan mun jalkoihin ja tuli sitten sivulle.

Luoksetulo 0
Nojoo tää menee sitten siihen ”mieluummin hyvä vire ja nolla kuin huono vire ja kutonen”.  Tao tuli oikein hyvällä vauhdilla, mutta se pysähtyminen vähän jäi. Ekasta käskystä pysähtyi melkein vasta  toisen merkin kohdalla ja siitäkin maahan. Lisäks mun olisi pitänyt sanoa käsky aikaisemmin. Pyysin maahan stopin, vaikka sainkin sen pysäytettyä paljon myöhemmin. Sivulle ok. Jaa-a varmaan täytyy vaan saada lisää varmuutta, koska tää on sellanen liike joka ihan hyvin olisi voinut onnistua.
Ruutu 0
Ruutuun Tao lähti etenemään (yllättävää!), mutta kaarratti siitä sivulle ja vähäksi aikaa ulos kehästä. Olisin voinut sanoa, ettei oteta ruutua, mutten kehdannut. Kehuin, koska Tao teki vaan mitä se osas tai siis ei vielä osaa.

Kokonaisvaikutus: 9
Tuomari sano, että onhan se iloinen. =D Alussa ennen mitään liikettä Tao sanoin vöyhhauvuh.

Liikkeestä istuminen 9
Hyvin! Taakse mennessä nosti tassua ja kääntyi hivenen.

Metallinouto 0
En osannut heittää tarpeeksi pitkälle. Huah. Uudestaan meni paremmin. Tao lähti hakemaan laukalla, mutta juoksi kapulan ohi, palasi kapulalle uudesta käskystä, nosti ja lähti palauttamaan, mutta pudotti melko pian. Kurotti vielä ottaakseen uudestaan, muttei ottanutkaan ja tuli mun luokse. Mikäköhän tää juttu nyt oli? :D Yleensä Tao joko tuo erinomaisesti tai ei lähde edes hakemaan. 

Tunnistusnouto 0
Lähetin hakemaan, Tao meni ehkä metrin ja pysähtyi ja jäi tuijottelemaan eteensä. Uusi käsky ja meni kapuloille. Haisteli yhden otti seuraavan jatkoi kuitenkin vielä kapuloiden etsimistä ja pudotti jo nostetun. Nosti uudestaan sen minkä oli kertaalleen jo nostanut ja lähti palauttamaan sitä, muttei ottanut kuin ihan muuta askelta kun sai sirpasta hajun tai jotain kentän laidalta ja lähti hyyyvin iloisesti sinnepäin niin että häntä heilutti koko koiraa. :D:D:D Kutsuin ja kääntyi takaisin ja kursisi onnellisena. Hassu =D. Eipä haitannut kun oli miljoona nollaa jo, mutta mua kiinnostais tietää oliko se oikee kapula minkä Tao nosti. Videolta katsottuna ainakin tuomari tujottaa ihan herkeämättä koiraa, kun se sählää kapuloiden luona, sen jälkeen kun oli nostanut sen yhden, että sen puolesta vois olla ollut oikea? Ja kun treeneissä on nyt tullut lähinnä oikea kapula.

Kokonaisvaikutus 5
Tuomari oli hauska, kun lisäsi vielä, että jos joku ihmettelee vitosta, niin se ei nyt tarkoita ettei teillä ollut yhteistyötä vaan se tuli ruudun kohdalla kehästä poistumisesta. (mä luulin, että kehästä poistuminen hylkää kokeen?) Tässäkin kehässä vuhvöyhhau jossain vaiheessa, mutta en muista missä.

Kokonaisvaikutus 8
10/9/5

Mitä enemmän mä katson noita pisteitä, sitä tyhmemmältä musta tuntuu väittää, että mä oon tosi tyytyväinen. :D Siellähän nollaantu liikkeitä, jota me osataan jne. Mutta kun mulle koe on niin paljon se fiilis. Mä uskon, että pisteitä voi saada, jos  treenaa, mutta jos Tao ois ollut paineistunut niin mä en tiedä miten mä olisin sitä lähtenyt treenaamaan.

 

Jos mietitään paineistumista, niin ensimmäinen möllitoko oli jumitusta. Seuraavassa möllitokossa ei ollut mistään jumituksesta tietoakaan, mutta namit sai olla mukana ja koiraa palkata liikkeiden välissä. Kesällä 2009 osallistuttiin möllitokoon vantaalla, mutten löydä mitään tekstiä siitä, enkä nyt paperilappuakaan. :o Outoa. Joka tapauksessa keskeytettiin ja jatkettiin namien kanssa, koska Tao jumitti ihan kokonaan. Nameilla vähän parempi. Seuraavaksi möllitoko lokakuussa 2009, jolloin seuraamisessa oli hitautta ja jähmeyttä, mutta muuten ok. Tämän jälkeen kolme virallista koetta (alo lokakuu 2009, avo tammi- ja toukokuu 2010), joissa molemmissa oli fiilis, että koira tekee niin kuin treeneissä ja on oikein kivaa. Heinäkuun 2010 oli vetelä ja mulla oli koko ajan fiilis etten saa Tao kohta tekemään mitään, mutta meni kuuman sään piikkiin. Elokuun kokeessa mä temputin Taoa vähän joka välissä, jotta vire säilyisi. Tuomari huomautti pari kertaa, mutta yritin epätoivoisesti saada Taon tekemään liikkeitä. Muusta ei ole tarkempaa mielikuvaa. Sitten nyt talvella 2010-2011 treenailtiin paljon itseksiämme ja kun saatiin joku  liikkuroimaan, niin Tao jumittui ihan kokonaan eikä tehnyt enää mitään. Ei edes yhtä perusasentoa. Talvella useamman kerran kirjoitin valittelua, kuinka mä en ymmärrä mun ihanaa koiraa,mutta en kuitenkaan koskaan lisännyt blogiin. Keväällä Tao oli mun mielestä tavallista herkempänä mun fiilikseen tai mä olin ite liian huolimaton millä fiiliksellä treenaillaan.

Mitä lähemmäksi tämä koe tuli sitä varmempi aloin olla, ettei Tao tee mitään ja saan sen vaan ihan jumiin. Osittain se johtui varmaan siitä, ettei meillä ollut kuin kaksi melko ok liikkuroitua seuraamista takana niiden talven totaalijumitusten jälkeen. Niissä kummassakin kuitenkin kontakti oli ollut ihan täysin hukassa ja toisessa paikka niin edessä etten pystynyt kunnolla kääntymään. Kun vielä luvattiin hellettä niin kai mä lähdin vähän sillä asenteella että ei kuitenkaa tuu mitään et ihan sama. Jokainen perusasento tuntui voitolta.

Ehkä siksi mä olen niin tyytyväinen. Se että Taon häntä heilui ja oli kohti taivasta. Se että mulla oli kohtuullisen rento fiilis kehässä. Se että kokoajan tuntui, että Tao pystyy noudattamaan käskyt. Se ettei puhettakaan mistään jähmeydestä. Se että mä olisin treeneissäkin tohon vireeseen enemmän kuin tyytyväinen. Mulla oli kehän laidalla odottamassa vettä ja namikippo. Vapautin kehistä sinne. Treeneissä kaukopalkka on toiminut virettä nostavasti ja huippua huomata, että se toimii kokeessakin. Mua yllättää, ettei sää haitannut Taoa yhtään.

Onpas sekavaa, olennaista lienee että kivaa oli ja uudestaankin voidaan mennä. :)