Viime viikolla olin ilman koiria to-la laivalla ja tällä viikolla ma-ke leirikoulussa. Ja voin kertoa, että oli hyvin outoa. Tää riitti, ehkä ensi vuonna seuraavat muutamat koirattomat päivät sitten taas. :D Tao oli äidillä ja taavi ensin äidillä ja sitten kaverin luona. Kiitos hyvästä hoidosta. :)

Tänään oltiin ohjatuissa tokoissa.
Tää alkaa olla huolestuttavaa(?), mutta ihan totta, Taon leikkiminen alkaa olla mun mielentilan mittari. :o Kun se leikkii ni melkeen poikkeksetta treenit on mennyt kokonaisuutena hyvin ja kun se ei leiki (edes ulkona) niin toko on mennyt ihan huonosti. Tällä kertaa kuitenkin hyvin. Tai siis super hyvin, sillä Tao pitkästä aikaa leikki hallissa.
Tehtiin alkuun ruutua ilman alustaa. Kävin näyttämässä ruudun ja juostiin sinne muutamia kertoja yhdessä, niin että jäin lopussa kuitenkin reilusti Taosta jälkeen. Sitten muutamia lähetyksiä ihan normaalisti. Tao teki pienenpienen mutkan oikeaa etutolppaa kohden, mutta päätyi aina keskelle ruutuun. Ihanaahienoa!

Sitten hyppynoutoa ohjatusti. Hihee Tao on makee. Tätä me ei olla varsinaisesti harjoiteltu, mutta pikkumurmeli tekee sen kuin tutun paljon harjoitellun liikkeen. Vaikka toisaalta, eihän siinä perjaatteessa yhdistetä kuin kaksi tuttua asiaa yhdeksi yhteiseksi liikkeeksi. Samalla tavalla kuin normi noudossa Tao puree tässäkin ihan lopussa kapulaa. Pitää miettiä miten alkaa tätä työstämään, ennen kuin menee pahemmaksi.
Ruutua uudestaan nyt niin, että kouluttaja oli siinä. Kävin ruudussa höpöttämässä jotain ja palasin Taon luokse. Ruutuun lähetys ja vitsit se MENI!! Suoraan ja reippaasti. Eihän se vieläkään tykitä, mutta nyt siinä oli asennetta siitä että pieni koira tiesi mitä tehdä! Tässä oli taas sitä fiilistä minkä takia toko on mun mielestä niin kivaa. Kun joku juttu alkaa toimia yhdessä koiran kanssa!
Ruudun loppuosaa
mä olen sillee pitänyt melkeen jopa valmiina, mutta sain huomata, että onkin vielä paljon tekemistä, kun olen aina kutsunut Taon nin että se pääsee suoraan helposti mun vasemmalle puolelle. Tää oli ehdottomasti tähän menessä koko tän vuoden paras virhe, koska en ollut tullut ajatelleeksi, että tietenkään se koira ei aina sijoitu siihen yhteen helppoon kohtaan kun sen kutsuu siihen seuraamaan. Jee jotain hauskaa harjoiteltavaa!
Seuraaminen oli KAMALAA. :D Siis ihan oikeesti huonoa. Nojaa, kyllä se loppuun parani, ja kaikkea ei voi sysätä tosiaankaan Taolle, koska mä ite liikuin älyttömän huonosti. Vasemalle käännökset seilas, juoksussa tao näpräs näykki mun lahjetta (siis anteeks mitä, tätä se ei oo tehny ehkä vuoteen :o ), täyskäännökset valu ja suoralla ei vaan toiminut. Toki siihen mahtui ihan hyviäkin osia ja loppua kohden parani, mutta silti.. Mutta meidän kouluttaja sanoi, että mun kävely on parantunut. :D "enään sä et näytä kävellessäs täysin epäihmiseltä, vaan sun kävelys onenemmän rentoa kävelyä vaikka sä edelleen kävelet ihan vinoon, kun pitäis mennä suoraan eteenpäin". Eli mä en edelleenkään osaa kävellä niinkuin kuuluu, mutta se jo sentäs muistuttaa jotain kävelyn tapaista! ;) Voi kuulostaa pieneltä, mut mä tulin aikas iloseks noista sanoista. Hymy
Loppuun otin jotain tunnarikapulan piilottelua hiekkaan. Taolla ainakin nenä kävi kovasti ja kapula löytyi, vaikka mä en jotenkin usko että se on vielä yhdistänyt etsimistä siihen että sen pitäisi etsiä mun hajua. Mä oon muutenkin niin öö koko tunnarin kanssa. Tao ei oo oikeen nenä koira (vertaa Tessu, Taavi...), että ehkä me ensin herätetään se nenä sieltä ja aletaan vasta sitten edes miettiä koko tunnistusnoutoa. Mä veikkaan, että tän liikkeen oppimiseen meillä voi mennä aika paljon aikaa..
Kokonaisuutena olen ihan älyttömän tyytyväinen tänpäivän tokoon ja Taoon! Tuli hirveesti motivaatiota alkaa oikeesti treenaamaan voivoin liikkeitä.
Esim. ruutua ollaan treenattu lähes pelkästään perjantain ohjatuissa treeneissä, kun ulkona on ollut liukasta ja sisällä Tao vaan kaataa tötsiä.
Ja nyt on alkanut tulla KEVÄT! Täydellistä pitkä ihana talvi ja nyt huhtikuun alkussa lumet alkaa pikavauhtia sulamaan. Vaan nyt tarvittaisiin ehkä ennemmin treenaamaan ne avon liikeet ensin kunnollisiksi, mutta ehkä ne siinä voivoin rinnalla tulee. =D
Varsinkin kaukot tympii tätä ihmistä just nyt.  Mutta kaukoista on pakko tulla lopulta hyvät, että ehkä me jätetään ne nyt tauolle ennen kuin tartutan koiraankin mun "kaukot on ihan tyhmiii".

Mutta ehkä mä häivyn nyt nukkumaan, kun huomenna herätys aikasin ja lähtö Juvalle erkkariin. Kivaa paljon shelttejä!
Taapelilta tuli pestyä vain tassut ja kaulus, kun se on vasta pesty kokonaan. Eriasia miten tuolla ravassa tassut pysyy valkoisena kehään asti. :D
Tao on väsyväsy, Tessu meinaa et on jo yö ja Taape tuo mulle palloa. Jaa-a kelläköhän on ollut tylsä päivä. ;) Ainiin ja sähköpostiin oli tullut viesti, että päästiin Taavin kanssa ATD:n alkeiskurssille, joka alkaa toukokuussa. Enpä ois uskonut. Kivaa ja pelottavaa, mä olin jo henkisesti valmistautunut että meidän agilityn aloittaminen menee ensi kevääseen, kun kakaran aivot on kasvanut ja yleinen hallinta parantunut. Ja silti mä en mahda sille mitään, mutta samalla olen ihan älyttömän innoissani. :d