Helmikuu meni ihan käsittämättömän nopeasti ja maaliskuutakin on kulunut jo viikko. Ulkona on ollut paljon upeita aurinkoisia päiviä ja on niin kaunista. Näillä ilmoilla kameraa pitäisi raahata ulos, mutta en ole saanut aikaiseksi. Treenailtu on tokoa, agia ja paria uutta temppua. Treenimotivaatio on korkealla tokon suhteen. Agilitystä iskee välillä tuskastus ”en mä mitään osaa enkä opi”, mutta ihan kivaa se on silti kai. Ainakin Taosta ja Taavista. Tokoa ja agia ja vähän temppuja.

 1300224683_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Taon ehdottomasti eniten treenatuin asia helmikuussa oli kaukot. Nyt painotus on jo hetken täytynyt pitää odottamisessa. Tao on tajunnut idean, joten seuraava yritys sillä oli tehdä enemmän ja nopeammin samaan aikaan. Seurauksena siis ennakointia – Taoti yritti tehdä kaikki vaihdot sekunnissa. :D Pyrin pitämään palkan saannin mahdollisimman  ennalta arvaamattomana. Välillä palkka tulee  minuutin päästä ensimmäisestä vaihdosta, välillä ihan heti jne. Kaukot toimii aika kivasti. :) Mulla on videota sitten kun jaksan lisätä.

Ruudun ja tunnarin kanssa ollaan jatkettu saman tyylistä treeniä kuin aikaisemminkin. Tunnarissa mun pitää muistaa pitää suu kinni, koska Tao alkoi taas maistelemaan kapulaa ja toi sen jonka kohdalla henkäsin. Nyt oon palkannu oikean kapulan tuomisesta sivulle. Vääriä on tullut joitakin kertoja, mutta nyt onnsitumisprosentti on ollut ihan hyvä. Liikkeestä istumiseen ja paikalla istumiseen on lisätty häiriötä ja mitököhän muuta. Niin pitkä aika kirjoittamisesta etten edes muista. Temppuna Taon on opetellut jalkojen välissä pujottelua takaperin.

1300224951_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Taavin kanssa oltiin viiden kerra toko kurssilla. Siellä käytiin ihan alkeita, mikä on Taalle tosi hyvä juttu. Pääsee kokeilemaan kotona erinomaisesti onnistuvia asioita häiriössä ja saamaan niistä kommentteja. Pahvi on hirmu taitava eikä ole antanut toisten koirien häiritä juuri lainkaan. Ihan huippua! Leikkiminen ja namit ovat kelvanneet yhtä hyvin kuin ilman häiriötä.

Luoksepäästävyys on otettu joitain kertoja ja Taa osaa ihan tarpeeksi hyvin. Se möllöttää sivulla, eikä sitä tunnu hirveästi kiinnostavan että joku rapsuttelee. Voi olla että jotain ihmistä se väistäisi ja jostain innostuisi, mutta olkoon. 
Taavin paikalla makuu on mulle pieni kysymysmerkki. Mä en tiedä miten mä haluan sen tekevän sen. Pää maassa eli ei? Mä olin kertaalleen päättänyt, etten jaksa opettaa päätä maahan, että ihan hyvä siitä tulee silti. Päädyin kuitenkin taas epäröimään, kun Taavi tuntuu epävarmassa tilanteessa ensisijaisesti laskevan pään maahan, huolimatta siitä kummalla jättökäskyllä sen jätän. Nyt olen taas kallistumassa, että Taaville sopii paremmin pää maassa. Toko kurssilla olen ottanut Taon kanssa kumpaakin ja musta tuntuu, että pää maassa se on hiukkasen parempi. Rivissä pysytään toistaiseksi reunimmaisena, koska käyn tosi usein palkkaamassa välissä.
Seuraamista kurssilla otettiin eri palasissa ja viimeisellä kerralla kaaviona. Painamiseen täytyy kiinnittää huomiota. Sivulle Taa tulee erinomaisesti ja malttaa pitää kontaktia, vaikka meidän ympärillä kiertää toinen koirakko. Sivulla ollessa Taavi nojaa mun jalkaan, jos mulla on nami tai lelu kädessä..Paikalla käännökset sujuivat oikein nätisti. Tiivis ihan kiinni, mutta en jaksa välittää silloin kun ei paina. Oikealle edelleen hankalampia kuin vasemmalle, mutta kuukaudessa oikelle kääntyminen on parantunut huimasti. Täyskäännös liikkeestä ja paikoillaan sujuu Taavilta kivasti. Taa kääntyy oikealle ja vasemmalle yhtä hyvin ja kouluttajalta ei tullut oikeastaan mitään parannusehdotuksia. Mä oon itekkin tyytyväinen Taapin täyskäännöksiin, vaikka täytyisi nähdä videota jotta totuus selviäisi.  :) Askeleet eteen menee hyvin. Askeleet taakse menee suht ok, mutta Taavi ei juurikaan nosta takamusta vaan laahautuu taaksepäin (pitemmällä matkalla tai nopeammassa vauhdissa ei toimisi?) . Askeleet oikealle ei ole täydellisiä, mutta ihan kivoja. Vasemmalle askeleet edelleen täysin hakusessa.
Liikkuroitu seuraamiskaavio koko ryhmä yhdessä viimeisellä kerralla oli Taavin eka liikkuroitu seuraaminen! Ainakin mun muistin mukaan. Se oli pitkä, ihan tosi tosi paljon pidempi, kuin mikään Taon koe seuraamiset, mutta palkkasin Taavia välillä. Ja voi vitsit oon uberhybersupermega tyytyväinen! Taavi oli ihan huippu! Ei se varmaan olisi välttämättä tarvinnut välipalkkoja. Juoksuosuudet oli erityisesti hyviä, mutta mikä musta oli parasta oli että Taavilla pysy paketti kivasti kasassa koko suorituksen ajan! Käännökset oli kivan tuntusia, pysähdykset suht okei, liikkeelle lähdöt tuntu menevän hyvin ja yleis fiilis oli mahtava. Tajusin vasta loppupuolella, että tuijotin koiraan ihan kokoajan, jolloin suoristin itteni. Ei vaikuttanut Taaviin (pelistä..). Taapi osaa enemmän kun mä uskoinkaan. :D

Jotain varmaan kurssilla käytyä unohtui selittää, sen siitä saa kun en heti kirjoittanut ylös. Muuten Taavi on tokoillut tunnaria, jääviä ja noutoa + kurssilla käytyjä asioita tietenkin muutenkin. Yleisilme hyvä, mutta paljon on myös tehtävää, jos tänä vuonna toivoo koetuloksia.

1300224821_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Tessun kanssa ei olla oikeastaan tokon suhteen tehty kuin sivulle tuloja. Pitää ryhdistäytyä. Temppuna laatikon päälle pyörimistä, joka tällä hetkellä jumittaa yhteen vaiheeseen. Mut Tepsul on kivaa. :) Tessulle nyt alkaneet loskakelit on ollut aina huonoja, mutta ainakin vielä sen Tassut on pysynyt ihan ok kunossa. 

 1300225007_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Agility treeneistä mä en osaa kirjoittaa. Meillä on sekä Taon että Taavin treeneissä huippuhyvät kouluttajat ja kivat treenikaverit, mutta mä olen niin avuton. Mulla on ihan mahtavat koirat ja kaikki hyvin, mutta silti mä olen aika hukassa agilityssä. Musta on kivaa opettaa esteitä, opettaa keppejä, kontakteja, irtoamista jne. mutta kun mun itäisi ohjata koiraa, niin ei tuu mitään. Olen ihan eksyksissä. Mä en saa pysymään edes lyhyttä helppoa treenirataa edes jotenkuten kasassa , enkä osaa peittää koirilta sitä etten tajuu mitään. Viime treeneissä Tao meni rimaa päin ja siitä tolppaa päin. Mä en tiedä mitä siinä tapahtui, mutta mä veikkaan, että olin sen tiellä tai jotain. Taoti ontui hetken ja piipitti hiljaa, mutta käytiin se läpi eikä tuntunut olevan missään mitään. Sen jälkeen Tao liikkui ihan tavallisesti ja muutaman koe hypyn hyppäsi kouluttajan mukaan samalla tavalla kuin yleensä. Otettiin muutama hyppy ja putki ettei Taolle jäisi huono fiilis ja lopetettiin. Taoti olis halunnut jatkaa niin kuin aina. Ei jäänyt itselle mikään mahtiolo niistä treeneistä. Tao varmaan taukoaa agilitystä nyt muutaman viikon siihen asti että se käy fyssärilla. Ei ehkä edes itsensä takia, vaan myös että mä saisin oikean mielen agitreeneihin ennen ku tartutan mun totaali epävarmuuden Taoon.

1300225377_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Ja takaisin kivoihin kuulumisiin, Tao on vuoden 2010 Etelä-Suomen shelttien vuoden tokosheltti! =) Ja niin mä hyvistä muistutteluista huolimatta unohdin laittaa Taon tulokset valtakunnalliseen vuoden tokoshelttikisaan. Koiratnetin perusteella ei oltaisi sijoituttu, mutta niin kuin joku blogissaan totesi, olisi kiva laittaa tulokset, jotta näkyy että sheltistä on tokoiluunkin. :)

1300225044_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Mitäköhän muuta. Nojaa aika tavallista arkea, mutta oikein mukavaa sellaista. :)